Aktualności
E-usługa „Sprawdź swoje punkty karne”
7.08.2017
Od 24 kwietnia kierowcy będą mogli sprawdzić przez internet, ile punktów karnych zebrali za wykroczenia drogowe. E-usługa będzie dostępna za darmo na portalu Obywatel.gov.pl. - poinformowało w czwartek Ministerstwo Cyfryzacji.
 

Prezentacja danych zawiera sumę punktów karnych, datę popełnienia wykroczenia, informację o pojeździe, miejsce popełnienia wykroczenia, dane kierowcy oraz informację o liczbie tzw. punktów tymczasowych.

Profil Zaufany (eG0) można założyć, rejestrując się na stronie pz.gov.pl, a następnie odwiedzając Punkt Potwierdzający z ważnym dokumentem tożsamości lub "z wykorzystaniem zewnętrznego dostawcy tożsamości". Obecnie z takiej opcji mogą skorzystać klienci kilku banków: PKO BP, Inteligo, ING, Envelo, Millennium Bank.

W najbliższych tygodniach do grona zewnętrznych dostawców tożsamości dołączą kolejne instytucje.

Serwis Obywatel.gov.pl został uruchomiony w marcu 2015 roku. Jego celem jest dostarczanie obywatelom najwyższej jakości informacji o działaniach administracji rządowej i usługach publicznych.

W 2016 roku serwis Obywatel.gov.pl odwiedziło ponad 4,7 mln unikalnych użytkowników, którzy wykonali ponad 18 mln odsłon. Obecnie serwis oferuje 176 usług, w tym 35 usług online.

Uruchomienie usługi „Sprawdź swoje punkty karne” to pierwszy etap Programu CEPiK. CEPiK, czyli System Informatyczny Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, zawiera informacje o pojazdach zarejestrowanych w Polsce i kierowcach posiadających polskie prawo jazdy.

Kolejne e-usługi w ramach tego programu zostaną uruchomione w 2018 r. Będą to: „Mój pojazd” (możliwość sprawdzenia online szczegółowych informacji o pojazdach); „Uprawnienia kierowcy” (możliwość sprawdzenia online szczegółowych informacji o uprawnieniach do kierowania pojazdami różnych kategorii); "udostępnij swoje dane pracodawcy” (Usługa dla kierowców zawodowych. Chodzi o możliwość dobrowolnego udostępnienia swojemu pracodawcy osobistych danych z bazy CEPiK, np. o liczbie zgromadzonych punktów karnych).

Ponadto planowane jest uruchomienie programu umożliwiającego sprawdzenia on-line, ilu wychowanków danego instruktora lub absolwentów szkoły jazdy pozytywnie zdaje egzamin (program „Sprawdź punkty, szkołę jazdy i instruktora”) oraz opcji powiadamiania – mailem lub SMS – o terminach badań technicznych pojazdu, konieczności przedłużenia polisy OC, badaniach lekarskich dla kierowców itp. (program "Przypominaj o terminach”).

Program CEPiK 2.0 został podzielony na sześć etapów, które są realizowane od marca 2017 r. do lipca 2018 r. W sumie CEPiK 2.0 to ponad 20 modułów realizowanych przez zespół projektowy liczący ponad 120 osób oraz 1,2 tys. zadań zaplanowanych w harmonogramie ramowym.

GP


Rządowy rozkład jazdy dla kierowców: Od jesieni trudniej o badanie techniczne auta
8.06.2017
Zmotoryzowani mogą już przez internet sprawdzić liczbę przypisanych im punktów karnych. Wkrótce będą musieli z góry płacić za przeglądy techniczne. A to dopiero początek zmian, jakie czekają kierowców.

Liczbę punktów karnych mogą zweryfikować tylko posiadający profil zaufany, służący do zdalnych kontaktów z urzędami. Z usługi skorzystało  74,5 tys. osób, a strona zanotowała 731 tys. odsłon.

Rząd będzie jednak również zmieniać zasady przeprowadzania badań technicznych pojazdów. Od 30 października płacić trzeba będzie z góry – i to niezależnie od tego, czy samochód pomyślnie przejdzie kontrolę, czy nie. Żeby ukrócić patologie na stacjach, rząd zamierza przejąć nadzór nad nimi od starostów. Planuje też wprowadzanie kolejnych e-usług dla kierowców. Pierwsza z nich – „Mój pojazd” – ujrzy światło dzienne w grudniu. Kolejne będą wdrażane etapami.

To efekt planowanego uruchomienia nowej wersji Centralnej Ewidencji Pojazdów (części CEPiK). Jak tłumaczy resort cyfryzacji, szerszy zakres danych udostępnianych online pozwoli szybciej reagować na niedopełnianie obowiązku wykonania badania technicznego.
Uruchomienie Centralnej Ewidencji Pojazdów (i w dalszej kolejności także Centralnej Ewidencji Kierowców) pozwoli wdrażać kolejne zmiany dla zmotoryzowanych. Resort cyfryzacji przewiduje, że w grudniu uda się uruchomić e-usługę „Mój pojazd”, która da właścicielom możliwość sprawdzenia online szczegółowych informacji o ich autach. W planach są kolejne, np. „Uprawnienia kierowcy” – możliwość sprawdzenia online szczegółowych informacji o uprawnieniach do kierowania pojazdami różnych kategorii, czy „Udostępnij swoje dane pracodawcy” (głównie dla zawodowych kierowców) czy „Sprawdź szkołę jazdy i instruktora”.
GP

Drogówka nie chce używać radarów Iskra. Za jego błędy mogą odpowiadać policjanci
19.04.2017
NSZZ Policjantów domaga się natychmiastowego wycofania urządzeń. Korzystanie z nich może narazić funkcjonariuszy na odpowiedzialność karną.

Prawdziwość pomiarów prędkości wykonanych za pomocą rosyjskiego urządzenia typu Iskra-1 od lat jest kwestionowana przez kierowców. Radar nie tylko jest podatny na zakłócenia, ale też nie pozwala na jednoznaczną identyfikację pojazdu, który przekroczył prędkość. Wiązka fal jest na tyle duża, że utrudnia poprawne wykonanie pomiaru na drodze wielopasmowej. Dlatego kierowcy, którym drogówka zmierzyła prędkość za pomocą tego urządzenia, często nie przyjmują mandatów, a w sądach są uniewinniani.
Działa dobrze, ale pod pewnymi warunkami
 
Taki stan rzeczy ośmiesza policjantów. Muszą oni tłumaczyć się przed sądami i mediami z używania urządzenia, które nie powinno być nigdy dopuszczone do użytku. Przy tak ogromnym rozwoju technologicznym ta kuriozalna sytuacja jest nie do zaakceptowania i szkodzi wizerunkowi funkcjonariuszy” – czytamy w piśmie, jakie zarząd wielkopolskiego NSZZ Policjantów przesłał do komendanta głównego policji. Związkowcy domagają się w nim wycofania Iskry.

W odpowiedzi KGP poinformowała, że rosyjskie mierniki posiadają zarówno zatwierdzenie typu, legalizację pierwotną i ponowną, jak i spełniają wymagania metrologiczne. Ponadto policja zleciła Instytutowi Łączności zbadanie podatności radaru na zakłócenia elektromagnetyczne. Efekt: zalecenie, by pomiar prowadzony był w odległości co najmniej 20 metrów od linii wysokiego napięcia. Z kolei w przypadku mierzenia prędkości na drodze dwupasmowej KGP sugeruje, aby „osoba dokonująca pomiaru miała bezwzględną pewność trafnej oceny wizualnej wyróżniającego się wyższą szybkością pojazdu”.

Rocznie za pomocą iskier dokonywanych jest kilkaset tysięcy pomiarów. Do ich wyników z dystansem podchodzą już nawet sami funkcjonariusze. Na razie jednak KGP obstaje przy swoim i nie zamierza wycofywać urządzeń ze służby. Natomiast tempo zakupu radarów z wideorejestratorem pozostawia wiele do życzenia. Obecnie do dyspozycji drogówki jest jedynie 20 takich urządzeń, zakup kolejnych 400 ma być zrealizowany do 2020 r.

Zdaniem ekspertów szybszy zakup nowoczesnego sprzętu zwróciłby się z nawiązką. Kontrole byłyby efektywniejsze (policjanci mierzyliby prędkość nawet przy dużym natężeniu ruchu), a kierowcy rzadziej odmawialiby przyjmowania mandatów. Dziś, nawet nie mając profesjonalnego pełnomocnika, bez problemu mogą znaleźć w sieci dokładne instrukcje tego, w jaki sposób podważać w sądzie wiarygodność pomiaru. Wycofanie iskier odciążyłoby też sądy rejonowe i sprawiło, że policjanci, zamiast zeznawać, mogliby zająć się kontrolą ruchu drogowego. 

GP


[ podstrona 4 z 21   początek ... | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | ... koniec ]

• Logowanie
Login   Hasło     przypomnij hasło
start | szukaj | aktualności | o nas | zapisz się | przypomnij hasło | przyklej kartkę | ochrona prywatności | reklama | zasady działania portalu | regulamin | cennik | kontakt |
Copyright © TwojaRejestracja.pl. All rights reserved